Project in gebiedsplan 2020

Veiligheids- en leefbaarheidsschouwen in de buurten van Oud-Oost

Geplaatst op 22 oktober 2019, 13:59 uur
Dit project is ingediend als voorstel voor het Gebiedsplan 2020 - Oud-oost
VOORLOPIG BESLUIT:
Dit project wordt opgenomen in het concept Gebiedsplan 2020 - Oud-oost

In Oud-Oost is een aantal plekken bekend en berucht om de overlast die er veroorzaakt wordt. Deze overlast is vaak verbonden met drugsgerelateerde criminaliteit. De overlastplegers zijn veelal bekenden van de politie. Vooral bewoners en ondernemers ondervinden veel hinder. In 2019 hebben we in Oud-Oost de veiligheids- en leefbaarheidsschouw geïntroduceerd: een schouw op locatie, met de relevante collega's én bewoners en ondernemers, om inzicht te krijgen in de overlastgevende situatie en deze aan te pakken. In 2020 willen we deze werkwijze op meerdere plekken gaan inzetten. Deels zullen dat plekken zijn die we al kennen, deels zullen het nieuwe plekken zijn. Het budget gebruiken we om direct acties te kunnen financieren die uit de schouw naar voren komen.

Toelichting

Op het pleintje aan de Mauritskade 11, tegenover de AMFI, ervaren de bewoners criminele overlast. Deze overlast heeft men via de veiligheidscoördinator van het gebied kenbaar gemaakt, maar ook via de reguliere meldingskanalen 14020 en 112/ 0900-8844. Omdat de aangegeven overlast bleef aanhouden, is na een bezoek van de burgemeester aan het gebied een werkwijze ontwikkeld om overlast aan te pakken.

Deze werkwijze in opdracht van de stadsdeelvoorzitter Maarten Poorter heeft ertoe geleid dat er in heel Oud-Oost een urgente behoefte is ontstaan aan veiligheids- en leefbaarheidsschouwen. Naar aanleiding van deze behoefte is de werkwijze uitgeschreven.

Actoren:

De professionals die nodig zijn om genoemde werkwijze in een nauwe samenwerking succesvol uit te voeren zijn:

- Stadsdeelvoorzitter, tevens portefeuillehouder veiligheid (als opschaling nodig is, is dit de burgemeester)
- Veiligheidscoördinator
- Politie
- Gebiedsmanager
- Gebiedsbeheerder
- Gebiedsmakelaar
- Projectleider jeugd en veiligheid
- Projectleider veiligheids-/leefbaarheidsschouw

Werkwijze:

De overlast wordt aangemeld via 14020, 112, meldpunt zorg en overlast, de veico, gebiedsmakelaar of wijkagent.
De veico, gebiedsmakelaar of projectleider J&V van het gebied benadert, samen met de wijkagent, de bewoners om een goed beeld te krijgen van de ervaren overlast.
De wijkagent beoordeelt aan de hand van de binnengekomen meldingen om welke vorm van overlast het hier gaat: criminele overlast of een andere vorm van overlast.
Er wordt een bijeenkomst georganiseerd met betrokken bewoners. Hier wordt uiteengezet wat er ondernomen gaat worden. Bij deze gelegenheid wordt er ook gekeken naar een samenwerking vanuit de buurt met bewoners, organisaties, scholen en ondernemers.

Er wordt een veiligheids-/leefbaarheidsschouw gelopen met professionals, bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden.
Veiligheids-/leefbaarheidsoverleg naar aanleiding van de gelopen schouw. Hierbij worden de te nemen acties uitgezet bij betrokken professionals zoals de gebiedsbeheerder, politie, veiligheidscoördinator en gebiedsmakelaar.
Uitvoeren acties door de professionals.
Bewonersbijeenkomst organiseren: hier worden de acties en eventuele bestuurlijke maatregelen teruggekoppeld aan de bewoners, ondernemers en overige belanghebbenden.
Monitoren van de overlastlocatie via de reguliere overleggen, waarvan het basisteam overleg van de politie (BTO) een van de belangrijkste is.
 

Verantwoordelijkheden

Deze werkwijze valt onder een gedeelde verantwoordelijkheid, gezien de verschillende werkvelden waarbinnen er geacteerd moet worden. De verantwoordelijken zijn: 

1.       Een veiligheidscoördinator, voor het aanjagen en regisseren van de veiligheidsprocessen en het initiëren en opmaken van bestuurlijke maatregelen.

2.       Een gebiedsmakelaar, voor de leefbaarheidsprocessen en het zorgen voor een goede samenwerking met de gebiedsbeheerder en overige partners binnen dat gebied. Indien nodig kan hij opschalen via de gebiedsmanager en de directeur van stadsdeel Oost.

3.       De politie, voor de politionele processen binnen de werkwijze, het in kaart brengen van de groep overlastveroorzakers, inzet van het politiepersoneel, het inventariseren van de groep en het opmaken van de persoonsdossiers.

Idee
Deel dit:
1 projectupdate

Joost van der Klein

Project volgens planning

De locatiegerichte aanpak heeft op meerdere locaties geleid tot lokale schouwen en interventies.

0
Open de update in eigen pagina